The Habit Mind

De online cursus die je leert hoe ook jij mindful in het leven kan staan, voorbij alle mythes, hypes en zweverigheid. Wetenschappelijk onderbouwd én met  begeleiding zodat ook jij van alle positieve effecten kan genieten die mindfulness biedt. Klaar om te ontdekken wat mindfulness écht is én wat het voor jou dagdagelijks zal betekenen? 

  • Je weet niet hoe je tijd kan nemen voor jezelf om tot rust te komen. 


  • Je hebt het gevoel dat je regelmatig de controle verliest of dat je geleefd wordt.


  • Je zou af en toe eens je hoofd vol gedachten willen legen.


  • Je bent constant bezig met "het volgende" en kan maar moeilijk genieten van het moment.


  • Je vindt het moeilijk om de vele (stress)prikkels rondom je te managen.


  • Je hebt moeite om van zelfzorg een gewoonte te maken, het te blijven doen, voor jezelf én door jezelf.
  • Je wil rust leren vinden in én door jezelf, vooral op de momenten waarop het voelt alsof je geleefd wordt.


  • Je wil leren hoe je jouw innerlijke criticus even het zwijgen kan opleggen.


  • Je wil beter leren luisteren naar je gevoel en kunnen omgaan met je emoties.


  • Je wil bewuster de dingen NU beleven in plaats van al bezig te zijn met het volgende of te blijven hangen in het verleden.


  • Je wil méér Genieten met een grote G.


  • Je wil van zelfzorg een gewoonte maken, een deel van jezelf.


6 lessen en 1 bonusvideo (totale duurtijd = 4 uur opgeteld met levenslange toegang na aankoop tot het cursusplatform). 

  • Les 1: over triggers, gedachten, gevoelens & stress
  • Les 2: Wat is mindfulness én wat is het niet?
  • Les 3: Mindfulness: hoe werkt dat?
  • Les 4: Mindfulness oefeningen
  • Les 5: Zelfzorg: van Mindfulness een gewoonte maken
  • Les 6: De cirkel rond maken met bewuste actie
  • Bonus les: Mindfulness in relaties 
    • Les 1: Relaties doorheen de jaren
    • Les 2: Ik in relaties
    • Les 3: Wij in interactie

21 dagen schema

  • Schema dat we samen aanvatten met de hele groep deelnemers. Startschot: 28/02.
  • Van maandag tot zaterdag: korte begeleide meditaties (ik geloof enorm in de kracht van korte meditaties van max. 10 minuten. Consistentie gaat boven duurtijd).
  • Zondagen: reflectiedagen

18 begeleide meditaties

  • Van maandag tot zaterdag een opgenomen begeleide meditatie zoals aangegeven in het 21 dagen schema. Te beluisteren wanneer dat in jouw dag uitkomt.
  • Verschillende soorten meditaties: visualisaties, open monitoring meditatie, gerichte aandacht meditatie (ademhaling, gedachten), mantrameditatie, etc.
  • Meditaties beschikbaar op 26/02. Startschot: 28/02.

3 reflectie-oefeningen

  • De zondagen uit het 21 dagen schema zijn reflectiedagen.
  • De reflectie-oefeningen stimuleren je om na te denken wat mindfulness voor je aan het betekenen is, welke verandering je in jezelf kan waarnemen, hoe je nog wil groeien en zaken bijleren of net afleren.

The Mindful Mind Community

  • Je wordt toegevoegd in een private Instagramgroep "The Mindful Mind Community".
  • In deze groep worden, gelijklopend met het 21 dagen schema, dagelijks berichten gedeeld met tips/ reminders/ reflectievragen/ leerprikkels.
  • Op de reflectiezondagen beantwoord ik ook al jullie vragen in deze private community.
  • Deze community is een veilige thuisbasis voor elke deelnemer in de Start to Mindfulness.

Mijn studententijd werd, vooral in de examentijd van de bachelorjaren, gekenmerkt door veel faalangst, stress en onzekerheid. In mijn masterjaren ontdekte ik mindfulness als manier om mijn aandacht te richten en terug vat te krijgen op gedachten die mijn leven bepaalden op dat moment. Toen ik in 2018 op mijn stageplaats de kans kregen om een 6-weekse mindfulnesstraining te volgen, zei ik volmondig: JA!

Ik besefte het nog niet toen, maar Mindfulness zou mijn leven veranderen. Alsof het geen toeval kon zijn kreeg ik in 2019 de kans om in mijn masterproef onderzoek te doen naar het effect van ééndaagse en 8-weekse mindfulnesstrainingen bij Schouten-Nelissen in Nederland. 

2020 was het jaar van de zelfzorg voor mij: emotioneel, spiritueel en fysiek. Door meer en meer zelf te leren en te ontdekken over de kracht van mindfulness was de drang naar meer coaching hierin groot. In 2020 volgde ik dan ook de aan te raden 8-weekse online mindfulnesstraining van Tiny Tweaks

In oktober 2020 ging ik voor mijn eigen coachingsbedrijf The Habit Mind. In wat volgde zou ik in 2021 in totaal meer dan 60 vrouwen ondersteunen tijdens coachings en in online cursussen in het ontdekken van de kracht van mindfulness. Absurd! Mindfulness in combinatie met cognitieve gedragstherapie is quasi mijn tweede natuur, stokpaardje én het geen ik adem geworden.

En nu.. What's next? Mijn doel is om nog meer vrouwen te begeleiden naar meer zelfacceptatie, zelfbewustzijn en veerkracht. Met Start to Mindfulness wil ik samen deze weg afleggen! Voorbij alle mythes, wetenschappelijk onderbouwd én met concrete begeleiding zodat ook jij de kracht van mindfulness ontdekt. 37 toppers deden alvast mee aan de eerste ronde, doe jij mee met de volgende?

Welkom in les 1 van de bonus! De koppelrelatie is de relatie die het meeste verandering heeft gekend over de laatste jaren.


We hebben nog nooit zoveel geïnvesteerd in de "grote liefde" én we zijn zoals nooit eerder gezien weggestapt van iemand in de naam van liefde. Het is belangrijk om te weten hoe de kijk op relaties in onze samenleving een invloed heeft op onze verwachtingen én overtuigingen. Niet omdat daar iets "mis" mee is, maar omdat het belangrijk is om er bewust over te zijn.


Esther Perel is één van de grootste en belangrijkste relatietherapeuten van het moment én zij heeft mij zooooveel geleerd. Blij dit met jou ook dit kunnen delen in deze les 1!